het boek

De telefoon rinkelt en doorbreekt de stilte in huis. Ik schrik op van mijn bezigheden en duw geërgerd een weerbarstige haarlok opzij. Niet nu, denk ik. Maar omdat de telefoon onverstoorbaar doorgaat, neem ik hem toch maar op. Ik begroet afgemeten en een vriendelijke vrouw steekt van wal.

“Goeiemorgen, u spreekt met uw boekenclub. Heeft u een paar minuutjes tijd voor mij?” Dat heb ik niet, denk ik, maar omdat ik te laf ben om dat te zeggen, vraag ik beleefd waarover ze mij wil spreken.  “Mevrouw”, vervolgt de dame, “ik heb een hele mooie aanbieding voor u”. “U houdt toch van spannende boeken? Van de schrijfster Tatiana de Rosnay, die onder andere de bestseller Haar naam was Sara schreef, mag ik u haar nieuwste boek het appartement aanbieden. Een psychologische pageturner met subtiel opgebouwde spanning en in vloeiende stijl geschreven. Wat vindt u daarvan?” Eerlijk gezegd doet de naam van de schrijfster geen belletje bij me rinkelen maar van Haar naam was Sara had ik wel gehoord. En als deze aardige verkoopster zo’n enthousiast verhaal afsteekt, zit het wel goed, toch? Ik ga in op het aanbod en ga weer verder met waar ik mee bezig was.

De brievenbus kleppert en een harde bons doorbreekt de stilte in huis. Ik schrik op van mijn bezigheden en duw geërgerd een weerbarstige haarlok opzij. Niet nu, denk ik. Maar mijn nieuwsgierigheid is groter dan mijn concentratie op dat moment, dus ik leg mijn werk aan de kant.

In het pakketje van mijn boekenclub zit het appartement. Nadat ik de omslag heb gelezen, zet ik het boek op de plank geel/beige tussen E. Annie Proulx en Lulu Wang. Een vluchtige blik over de ruggen van de boeken herinnert me eraan dat ik het lidmaatschap van de boekenclub toch eens moet beëindigen. Ook zonder nieuwe aanvoer staat er nog voldoende op de plank om mijn leeshonger te stillen.

Gehaast gris ik wat laatste spullen bij elkaar voor de vakantie. Voor de boekenkast sta ik peinzend stil; wordt het één dikke pil of houd ik het bij wat luchtigers? Na even nadenken, kies ik voor drie spannende boeken, waaronder de onlangs aangeschafte ‘pageturner’.

Op het vakantieadres haal ik het appartement weer tevoorschijn en ik verheug me op een spannend verhaal. Ik heb wel zin in een goeie nagelbijter. De schrijfster neemt de lezer in het voorwoord al bij de hand en begint met een toelichting op wat wij als lezer mogen verwachten. Ik begrijp dat ik op het punt sta een huiselijke thriller te lezen, die heel traag, behoedzaam van start gaat. Na deze waarschuwing zet ik me schrap en begin te lezen.

Het boek begint met een korte, spannende vooruitblik. En inderdaad, dan begint de traagheid. Natuurlijk is traagheid niet verkeerd, tenminste, als je onderweg nog iets wijzer wordt. Maar in dit geval is het tergend.

Bruusk sla ik de ene na de andere bladzijde om.

De hoofdpersoon Colombe slaapt één nacht slecht, waarna ze twee dagen met wallen onder de ogen, volslagen disfunctioneert. Tuurlijk. Colombe is een grijze muis en ingetogen, en doet dit en dat dus niet (“Ik werk in de schaduw, blijf op de achtergrond. Ik neem geen risico’s. Risico’s nemen, dat is niks voor mij”). Ja hoor, we snappen het. De eerste 70 bladzijden sla ik me er nog doorheen, voornamelijk omdat ik, eenmaal begonnen, ieder boek wil uitlezen. Maar dan wordt de irriatiefactor wel erg hoog: de ongeloofwaardige personen en de oppervlakkigheid van hun karakters. De onlogische sprongen in de tijd en het taalgebruik als in een goedkope roman, ik verdoe mijn tijd.

Geagiteerd schuif ik het boek opzij. Onwillekeurig begint mijn rechterooglid te trillen. Ik sta op, slaak een diepe zucht en neem een ferm besluit: dit boek verhuist tijdelijk terug naar de plank geel/beige, in afwachting van een definitieve bestemming. Tot die tijd blijft het gesloten.

life is too short to read bad books

Op de site van “mijn” boekenclub zoek ik nog even naar het appartement. Staat onder de categorie literatuur. Die rubricering is pas goeie fictie.

Geef een reactie

