Upcycle je mee?

Het idee is niet nieuw, maar nog steeds hip: upcycling, iets nieuws maken van afgedankte spullen.  Goed voor je portemonnee, goed voor het milieu en vooral goed voor je creativiteit.

Google maar eens op upcycling en er verschijnen afbeeldingen van de meest fantastische vondsten, waarbij ik moet zeggen dat ik bij een aanzienlijk deel vraagtekens zet over de bruikbaarheid ervan. Laat staan dat ik het mooi vind. Want, wat doe je met een boekje gemaakt van gebruikte theezakjes? Of een portemonnee van een shampoofles? Ik denk niet dat dit een prijs voor duurzaamheid gaat verdienen. Maar origineel is het wel. Wat ze in elk geval gemeen hebben, is de sympathieke gedachte die erachter schuilgaat.

Zelf ben ik, op een minder verrassende manier, ook aan het upcyclen gegaan. Van versleten spijkerbroeken van man en kinderen maakte ik een poef:

IMG_7308[1]IMG_7307[1]

En een kleinere versie toen ik de smaak eenmaal te pakken had:

IMG_7302[1]IMG_7293[1]

Voor een onervaren naaister als ik, kostten beide projecten me behoorlijk wat tijd. Maar het resultaat is wat mij betreft geslaagd: ze zijn leuk, worden gebruikt en gaan nog wel een tijdje mee ook.

Op Pinterest vind je trouwens genoeg boards met dit thema, van wc-rollenknutselwerk tot een compleet huis. Voorlopig ben ik door de oude spijkerbroeken heen, dus laat ik me inspireren voor een nieuw project.

Geef een reactie

