Kunst in sneltreinvaart

Vrijdagochtend, de bel gaat. Het is de koerier met een pakketje. Aan de keukentafel open ik de envelop en voorzichtig wikkel ik de bubbelfolie van de inhoud. Als ik het voorwerp heb uitgepakt, maakt m’n hart een sprongetje: het is ‘m echt! Op enkele verbogen hoekjes na, ziet hij er perfect uit. Aan een kant het signatuur van de ontwerper en het jaartal (1993).

Eerder die week op maandagavond ga ik weer naar de cursus Edelsmeden en sieraden ontwerpen die ik sinds anderhalf jaar volg. Onze docent Richard Walraven ontwerpt sieraden en gebruiksvoorwerpen. Die avond geeft hij een college Ontwerpen. Hij vertelt wat volgens Paola Antonelli, curator bij het MoMA, de voorwaarden zijn waaraan een goed ontwerp voldoet, en illustreert dat aan de hand van voorbeelden uit de toegepaste kunst. De Erasmusbrug die Van Berkel stileerde uit een havenkraan. Ribbon Chair van Pierre Paulin waar je ook fijn naar kan kijken als je er niet op zit.

Op de werkbank liggen een aantal van Richard’s eigen ontwerpen. Stukken met een verhaal: een halssierraad gebaseerd op de eindeloze papieren slingers die je als kind aaneenreeg. Of trouwringen gemaakt uit één ring: aan de binnenkant van de ene en de buitenkant van de andere zijn de zaagsneden nog zichtbaar. En de kandelaar die subtiel van vorm verandert als je er een of meer kaarsen inklemt.

Vanaf 1993 werd deze een tijdje in beperkte oplage geproduceerd bij Stork Veco in Eerbeek. Dat blijkt tegenwoordig jammergenoeg te kostbaar om in eigen beheer te doen.

Op een andere werkbank liggen publicaties met vermeldingen van het werk van Richard. De lijst met musea die voorwerpen van hem aankochten of in bruikleen hadden is indrukwekkend met klinkende namen als: Stedelijk Museum Amsterdam, Rijksmuseum, Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven en MoMA. Twee cursisten hoor ik zeggen wat ik denk: het zou heel gaaf zijn om een ontwerp van onze leraar te hebben!

Later op de avond als ik weer thuis ben, doe ik het college nog eens dunnetjes over voor de man. Omdat ik ook plaatjes wil laten zien google ik: Richard Walraven kandelaar. En wat verschijnt er op pagina 1 in de zoekresultaten? Een advertentie van Marktplaats van 4 dagen daarvoor! Ik geloof mijn ogen niet en klik verder: kandelaar Richard Walraven, bieden vanaf 5 euro. (Sorry Richard)! Ineens gaan mijn radartjes sneller draaien: ik moet snel reageren, voordat anderen hier lucht van krijgen. Ik stuur de adverteerder een e-mail met de vraag welke prijs hij in gedachten had. Binnen tien minuten weet ik het: 15 euro. Vijftien euro! Vijf minuten later is de koop gesloten.

  1. Herbert

    Toeval … 😉

  2. Anoniem

    foto foto foto! Als ik google krijg ik heel veel te zien 😉

  3. Susanne

    oh en Anoniem ben ik, Susanne

Geef een reactie

