Naar buiten

hangmatMet de temperaturen van de afgelopen dagen krijgen we massaal de zomer in ons hoofd en dat betekent: naar buiten. En eenmaal buitengekomen storten we ons op zaken waar we ons gewoonlijk mee bezighouden als de temperatuur boven de, pakweg, 20 graden uitkomt.

Een jaarlijks terugkerende, absoluut noodzakelijke activiteit, die bovendien alleen kan worden uitgevoerd bij aangename temperaturen en bij voorkeur als de buren genieten van een welverdiend rustmomentje, is het reinigen van het tegelterras met een hogedrukspuit. Met zo’n klus ben je algauw een halve dag zoet, doordat het terras begint bij de achtergevel en eindigt bij het hek achterin de tuin, maar dan kan je toch zeker weer een jaar genieten van het resultaat. En diegenen die niet de rijkdom hebben van een groot terras, hebben wel wat anders te doen: grasmaaien. De afmeting van het grasveld in de gemiddelde Nederlandse achtertuin moet toch zeker 20 vierkante meter bedragen, en in aanmerking genomen dat dit gras gedurende het zomerseizoen gemiddeld om de week wordt gemaaid, is het alleszins gerechtvaardigd deze routine te automatiseren. Met zo’n trimmer; goed voor minimaal een half uur ontspannen gejengel.

Mij niet gezien dus. Zelf pak ik wel de grasmaaier, zonder motortje en zo mee klaar. Of beter: mijn kinderen pakken ‘m en racen ermee over het gras en nemen in een moeite door het trapveldje verderop in de straat mee. En voor het terras in m’n, overigens met borders ingerichte, postzegeltuintje volstaat een enkele keer de bezem erover. Ik begrijp niets van die behoefte om alles steriel te houden, of van de angst om de handen vuil te maken aan aarde. Iedereen wil tegenwoordig een ‘gemakkelijk te onderhouden’ tuin, maar ondertussen hoor ik steeds vaker een hoop lawaai komen uit de tuinen om mij heen. Zat ik net lekker rustig met een boek in de schaduw.

Geef een reactie

