Kronkels

mindfulnessDe principes van Mindful-denken ten spijt: de meeste ingevingen ontstaan als je bezig bent met zaken die met weinig aandacht volbracht kunnen worden. In het boek ‘Creativiteit Hoe? Zo! (Igor Byttebier, 2002) is te lezen dat nieuwe ideeën vaak opkomen tijdens activiteiten die betrekking hebben op de persoonlijk verzorging, zoals douchen, toiletbezoek of tandenpoetsen.

Ik moest aan het bovenstaande denken, toen ik vanmorgen onder de douche stond, en er weer een heel lint aan gedachten door mijn hoofd was gekronkeld. Moet je eens proberen of het je lukt om weer uit te komen bij de eerste gedachte, door datzelfde paadje in omgekeerde volgorde te bewandelen. Een goede oefening om te ontdekken hoe jouw ideeën tot stand komen. En daarnaast een handige methode ze te onthouden, als je niets bij de hand hebt om ze vast te leggen; een soort knoop in je zakdoek dus.

Nu ik het toch over knopen heb, is de overstap naar metaforen ook snel gemaakt. Ik gebruik metaforen graag, omdat ze kunnen helpen om zaken op een eenvoudige manier uit te leggen of te onthouden. Zo nam ik mijzelf een aantal jaren geleden voor dat ik niet alleen thuis minder wilde strijken, om zo meer tijd over te houden voor belangrijker zaken, maar dat ik dat principe ook in mijn werk wilde toepassen. Hier staat de metafoor dus voor: niet perfect is vaak goed genoeg. Inmiddels herinnert dat beeld van die strijkbout mij regelmatig aan mijn voornemen, als ik weer eens dreig door te draven. (Misschien een ideetje voor een tegeltje, op te hangen boven het bureau of andere werkplaats: een strijkbout met een streep erdoor).

De beelden van de strijkbout en de kronkelende gedachten vallen ineens samen: het kan wellicht toch geen kwaad om die gedachtenkronkels bij tijd en wijle recht te strijken. Zodat je, al is het maar af en toe, heel mindful met je activiteit bezig kunt zijn.

Geef een reactie

