Gewond

Zaterdagavond kwam onze poes gewond thuis. We hadden het niet direct in de gaten. Totdat zoonlief kwam vertellen dat Poes Muis op zijn bed lag en zo stonk. Het bed bleek door haar ondergepiest, en Poes hield zich inmiddels daaronder schuil. Toen ik haar probeerde op te pakken, begon ze hard te grommen. Ze had geen zichtbare verwonding, maar liep wel als een stramme bejaarde. Ik pakte haar mandje, zette haar daar voorzichtig in en nam haar mee naar beneden, zodat ik haar in de gaten kon houden.

Het was niet de eerste keer dat ze strompelend thuiskwam. In het afgelopen halfjaar was ik daardoor al twee keer met haar naar de dierenarts geweest, omdat ik botbreuken of andere inwendige chaos vermoedde. De werkelijke schade was terug te vinden in mijn portemonnee. Met Poes ging het na twee dagen alweer beter.

Zondagochtend zag ik het pas toen ze zich uit haar slaapplaats liet zakken. Een slap hangend staartje. Het bewoog niet meer. Ik raakte het voorzichtig aan om bevestigd te krijgen dat dat inderdaad pijnlijk was. Dus toch weer naar de dierenarts.

Manlief en ik waren er inmiddels van overtuigd dat dit het werk moest zijn van een kattenhater. We hadden zelfs al iemand op het oog die precies in dat profiel paste. In gedachten was ik bezig een huis-aan-huis-mailing te formuleren, waarin ik getuigen van dit misdrijf opriep zich bij ons te melden.

De dierenarts onderzocht buik en rug van Poes en kneep zachtjes in haar staart. De voorlopige diagnose: de staart was uitgerekt geweest, vermoedelijk doordat deze had vastgezeten in een schutting, of iets dergelijks. Wat injecties zouden moeten bijdragen aan de genezing. Als ze na twee dagen niet zou opknappen, moesten we maar terugkomen om een foto te laten maken.

Maandagavond zit ik achter mijn computer, terwijl Poes op de stoel achter mij ligt te suffen. Af en toe kijkt ze mijn kant uit, waarbij ze vriendelijk met haar ogen knippert. Haar staartje is minder pijnlijk, heb ik uitgetest, hoewel ze deze uit zichzelf niet beweegt. Als ze zich op haar andere zij draait, gromt ze. Dit muisje krijgt nog een staartje..

  1. Arm beestje! Gelukkig voelt ze zich nu weer beter hè?

    Mooie vormgeving van dit blog trouwens 🙂

    Succes met schrijven.

    ~Marion

Geef een reactie

